Podczas pierwszego dnia Kongresu odbędą się debaty i prelekcje poruszające ważne edukacyjne tematy. Chcielibyśmy tymi dyskusjami zainteresować Państwa ciekawymi, edukacyjnymi pomysłami, które głębiej będziecie Państwo mogli poznać drugiego dnia podczas eksperckich webinarów.

Porozmawiamy o tym jak nauczyciele, rodzice i uczniowie walczą o szkołę. Przedstawimy inicjatywy oddolne, źródła ich motywacji, cele i plany. Czy jest szansa, aby te działania scentralizować i ich efekty wdrożyć w życie?
W bloku webinarów pojawią się wskazówki dedykowane nauczycielom konkretnych przedmiotów. Podczas tej edycji Kongresu zastanowimy się co jest najważniejsze w nauczaniu matematyki, biologii i języka polskiego. Jak tych najważniejszych elementów nie przegapić i znaleźć dla nich miejsce mimo „braku czasu”.
Wiosną 2021 mamy nadzieję w pełnym składzie powrócimy do placówek szkolnych. To będzie bardzo radosny moment, ale równocześnie nie łatwy. Miesiące zdalnej edukacji pogłębiły różnice między uczniami. Godziny przed komputerem przy znikomym kontakcie bezpośrednim nie pozostały bez śladu. Jak zaopiekować się uczniami po powrocie? Na co zwrócić uwagę? Jak sprawić, żeby szkoła była miejscem gdzie młodzież odzyska równowagę i powróci na stare uczniowskie i życiowe tory?

Dzień pierszy
debaty i prelekcje

10:00-10:30 Otwarcie
Zuzanna Ziajko Koordynatorka Kongresu "Zmiana edukacji"
10:30-11:30 Prelekcja

“Specjalista, odkrywca, towarzysz, przywódca, psycholog, przyjaciel? Ile ról kryje zawód nauczyciela: współczesnego i sprzed kilku dekad?"

Jak postrzegamy zmiany roli nauczycielki/nauczyciela przez pryzmat zmian społecznych i gospodarczych? Czy szkoła musi nadążać za dynamiką otoczenia czy może raczej stać na straży konserwatywnych założeń i nie szukać zmian? A może jedno i drugie? Dlaczego niekiedy trudno rozwiązać dylemat - co to znaczy "dobra szkoła", "dobry nauczyciel"? Jak na tle dynamicznego postępu technologicznego, społecznego, ekonomicznego, wywracającego wszystko co do tej pory znaliśmy, odnajduje się liniowy nauczyciel? Jakich nauczycielek, jakich nauczycieli i jakich uczniów, rodziców, dorosłych będzie potrzebował świat za rok, za dziesięć czy dwadzieścia lat? do jakich ról musi być i czy rzeczywiście jest przygotowany współczesny belfer ? Porozmawiajmy.

- Jarosław Szulski - nauczyciel, przedsiębiorca, pisarz, autor książki “Nauczyciel z Polski”

11:40-12:40 Debata

“Zmieniacze edukacji. Nauczyciele, rodzice i uczniowie biorą sprawy w swoje ręce.”

Od kilku lat obserwujemy rosnącą liczbę oddolnych inicjatyw stawiających sobie za cel zmianę systemu edukacji. Stowarzyszenia, fundacje, programy, debaty itp. Tworzą je sfrustrowani nauczyciele, zdesperowani rodzice i działacze społeczni. Czasami sama młodzież, która nie czekając na inicjatywę dorosłych sama bierze swoje sprawy w swoje ręce. Są to osoby świadome, zdające sobie sprawę jak bardzo te zmiany są potrzebne. I jak bardzo z ich wprowadzeniem nie radzą sobie organy prowadzące. W jaki sposób działają? Czy ze sobą współpracują? Czy widzą światełko w tunelu? Jak widzą przyszłość polskiej edukacji. Posłuchajcie bandy zapaleńców, którzy wierzą że zmienią polskie podejście do nauczania i instytucji szkoły.

Prowadzenie:

- Justyna Suchecka - dziennikarka TVN

Uczestnicy:

- Anna Dęboń, Robert Strzała - Stowarzyszenie Do!pamina.Lab

- Marzena Żylińska - twórczyni ruchu “Budzących się szkół”

- Łukasz Korzeniowski - Prezes Zarządu Stowarzyszenia Umarłych Statutów

- Agnieszka Jankowiak-Maik - facebookowa "Babka od histy", jedna z inicjatorek Ogólnopolskiej debaty o edukacji

przerwa 12:40-13:10
13:10-14:10 Debata

„Trudny powrót! Na czym się skupić po powrocie do nauki stacjonarnej? Na nadrabianiu zaległości? Czy na socjalizacji? Jak pogodzić oba obszary.

To jest trudny rok szkolny. Prawie w całości przeprowadzony poza murami szkoły, w formule online. Dla dzieci to rok bez wygłupów na przerwach, klasowych wycieczek i codziennego bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami.

Zazwyczaj wiosną u uczniów i nauczycieli pojawiają się pierwsze oznaki zmęczenia charakterystyczne z końcówką roku szkolnego. W tym roku zamiast zmęczenia pojawi się radość związana z powrotem do stacjonarnego nauczania. Radość, ale też mnóstwo lęków i obaw. Zarówno po stronie nauczycieli jak i uczniów. Pokusa aby w kilka miesięcy nadrobić wszystko co zabrały zimowe miesiące. Nadrobić ale co? Na czym się skupić? Co po miesiącach izolacji jest najważniejsze dla odbudowania szkolnej społeczności? Wiedza? Czy relacje? Jak to pogodzić?

Prowadzący:

- Przemek Staroń - Nauczyciel Roku 2018

Uczestnicy:

- Krzysztof Sarzała - pedagog, obecnie koordynator Centrum Pomocy Dzieciom Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w Gdańsku

- dr Tomasz Tokarz - nauczyciel, mediator, coach, wykładowca akademicki

- Ewa Radanowicz - Dyrektorka Szkoły w Radowie Małym

14:20-15:20 Wykład

“Estonian edu system – sunny days and black clouds on the horizon.”

- Toomas Mitt - Dyrektor Szkoły w Tostamaa w Estonii

Dzień drugi
Webinaria

BLOK 1: "Jak uczyć? Wskazówki dla nauczycieli konkretnych przedmiotów."
9:00-10:00

„Biologia - świat dookoła nas. Dlaczego umiejętność rozróżniania grzybów i drzew jest ważniejsza od znajomości budowy pantofelka.”

- Marta Jermaczek-Sitak - biolożka i ekolożka

  PRZERWA 10:30-11:00
11:00-12:30

“Język polski – opowieść o orłach i sokołach. Jak uczę dzieci i nastolatki mieć własne zdanie i nie bać się go wypowiadać.”

Umiejętności takie jak krytyczne myślenie czy sztuka dyskusji i debatowania to nie są ani umiejętności nowe ani wcześniej niespotykane w szkole. Obecnie coraz więcej się o nich mówi, przewijają się przez podręczniki i dotarły nawet do podstaw programowych. Jednak skuteczne ich nauczanie to zupełnie inna bajka - bajka, którą chciałbym Wam opowiedzieć w czasie naszego spotkania. Prowadząc warsztaty storytellingowe i ucząc języka przekonałem się, że trzeba czasem podciąć gałąź na której się siedzi, żeby doświadczyć przełomu w myśleniu i zmiany swoich nawyków. Bez tego nauka ważnych umiejętności życiowych, jak na przykład sztuka budowania argumentów, może dla uczniów skończyć się tylko na odhaczeniu zadanego ćwiczenia. Spójrzmy razem na nasze lekcje z lotu ptaka - zapraszam.

- Łukasz Knap - Fundacja Wolna Szkoła i Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 1 "SOS"

  PRZERWA 12:30-13:00
13:00-14:30

 

„Matematyka – najważniejsze jest rozumienie. Jak uczyć rozumieć.”

- Anna Szulc - nauczycielka matematyki w liceum w Zduńskiej Woli, autorka książki "Nowa szkoła"

BLOK 2: "Czego uczą się dzieci w szkołach na świecie?"
9:00-10:30

„Lekcja z Finlandii czyli przepis na edukację.”

Wyobraź sobie, że system edukacji to Twój ulubiony sernik z ukochanej cukierni. Ciesząc się nim, uświadamiasz sobie jak wiele czynników sprawiło, że ciasto to jest doskonałe. Dlatego tak ważne jest by mówić o dobrych składnikach, sprawdzonych sposobach pieczenia i umiejętnościach samego cukiernika. W czasie webinaru pokroimy fiński system edukacji jak sernik, który uznawany jest za doskonały! Zapraszam na degustację :)

- Jakub Adamczewski - pedagog i psycholog edukacji, nauczyciel w Irlandii Północnej i Finlandii w latach 2016-2017

  PRZERWA 10:30-11:00
11:00-12:30

"Dobre praktyki japońskiej szkoły.”

Wyobrażenia o japońskiej szkole często krążą wokół karności uczniów, mundurków oraz dobrych wyników testach z matematyki. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że japoński system edukacji kładzie bardzo duży nacisk m. in. na rozwój zdolności manualnych czy fizycznych. Proszę sobie wyobrazić minę polskiego licealisty, który na zaliczenie ma przebiec 10 km! W Japonii jest to standard (dla chłopców). Innym ciekawym aspektem jest duże włączenie się japońskiej szkoły w pozaszkolne życie ucznia (kółka zainteresowań) oraz w jego wychowanie (wizyty w domu) oraz przyszłość (spotkania mające zaplanowanie ścieżki zawodowej). Mam nadzieję, że moje webinarium będzie mogło Państwa zainspirować do innego spojrzenia, zarówno na polską, ja i japońską szkołę.

- Ryotaro Sakamoto - właściciel Warszawskiej Szkoły Języka Japońskiego i lektor

  PRZERWA 12:30-13:00
13:00-14:00

“Cybersecurity and coding as leverage for social mobility and education. Israel case study 2021.

BLOK 3: "Trudny powrót."
9:00-10:30

„Wsparcie ósmoklasistów i maturzystów przed walką egzaminacyjną.”

- dr Tomasz Tokarz - nauczyciel, mediator,
coach, wykładowca akademicki

PRZERWA 10:30-11:00
11:00-12:30

„Wychowanie fizyczne w dobie postępu
cywilizacyjnego i zagrożenia
epidemiologicznego.”

Podczas wykładu zostanie przedstawiony zarys historyczny wychowania fizycznego, jego ewolucja w zależności od wpływu różnorodnych procesów społecznych, ekonomicznych
i politycznych. Poruszone będzie zagadnienie negatywnego wpływu postępu cywilizacyjnego oraz okresu nauki zdalnej na zdrowie uczniów i nauczycieli. Omówione zostaną sposoby
i formy prowadzenie lekcji wychowania fizycznego podczas pandemii, a także możliwości wykorzystywania nowoczesnych technologii w tym obszarze. W końcowej części zaprezentowane będą najnowsze pomysły platformy e-WF. Ich opracowanie i wdrożenie pozwoliłoby w większym stopniu monitorować dokonujące się zmiany w sprawności oraz wydolności fizycznej uczniów. Takie nowoczesne narzędzia dostarczą także nauczycielom wiele informacji, które pozwolą na podnoszenie jakości ich pracy.

- dr Adam Kozubal - Uniwersytet
Rzeszowski
- dr Agata Nodżak - Uniwersytet
Pedagogiczny w Krakowie

PRZERWA 12:30-13:00
13:00-14:30

„Jak odzyskać uczniów utraconych podczas
pandemii. Jak się nimi zaopiekować i
pomóc im wrócić na szkolne tory i nadgonić
stracony czas”.

Gdzie się podziała spora część naszych uczniów? Jak odzyskać tych utraconych i pomóc im lizać rany, a jak pozostałym pomóc rozwijać benefity płynące z lockdownu? Czy każdy uczeń po ustaniu pandemii będzie musiał trafić „na kozetkę” do psychoterapeuty?

Zapraszam na to kongresowe spotkanie, podczas którego zatrzymamy się i porozmawiamy o roli nauczyciela i wychowawcy w towarzyszeniu uczniom powracającym do szkoły – bo kiedyś to nastąpi (?). Zastanowimy się wspólnie, czy rzeczywiście, z powodu pandemii, zamknięcia w domach i komunikowania się via bezkresny Internet i złośliwe komputery część uczniów przepadła gdzieś bezpowrotnie. Co to znaczy? Gdzie utknęli? Jak ich stamtąd wydobyć? Czy zmiany, które dotknęły nas i naszych podopiecznych są trwałe i nieuchronne? Czy jesteśmy skazani na los samotnych, zagubionych, zahipnotyzowanych technikaliami Japończyków? Co zobaczyli i czego doświadczyli uczniowie, gdy nie mogli w staroświecki sposób uczestniczyć w lekcjach? Co zyskali, a co stracili?

Jestem pewny, że nauczyciel może zrobić bardzo dużo, żeby pomóc uczniom wyjść obronną ręką z pandemicznego kryzysu. Pierwsza pomoc psychologiczna, czyli kompetencje, które niezwykle łatwo jest nabyć niekoniecznie będąc psychologiem (o czym wiem, jako wieloletni interwent kryzysowy) oraz wiedza, jaką dziś dysponujemy, nt. kondycji psychicznej uczniów zamkniętych w domach (czego dowiedziałem się z badań i raportów Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz własnych dyżurów, w roli konsultanta w telefonie 800100100) – dają nam niemałe szanse na sukces. Zapraszam.

- Krzysztof Sarzała - pedagog, obecnie
koordynator Centrum Pomocy Dzieciom
Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w Gdańsku

Organizator:
Explory
Gospodarz:
Pro Mathematica
WPT
Partnerzy merytoryczni:
Budząca Się Szkoła
Dopamina
Stowarzyszenie Umarłych Statutów
Partnerzy medialni:
Super Belfrzy
Nauczyciel Influencer
FloBo